(English below)

Eens in de zoveel tijd komt er weer een naar verhaal voorbij van fietsendeals die uitlopen op huilen omdat er vooraf geen duidelijke afspraken waren. Dat zal mij niet gebeuren, hieronder de voorwaarden voor het kopen bij Het Rijwielabattoir.

Het Rijwielabattoir verkoopt gebruikte spullen, die veelal al zo’n 40 dienstjaren achter de rug hebben. Natuurlijk tref je soms pareltjes die zo uit het doosje lijken te zijn gekomen, maar meestal hebben de jaren in meer of mindere mate hun sporen nagelaten. Wie bij Het Rijwielabattoir z’n spulletjes haalt, weet dat, en snapt dat zelfs Het Rijwielabattoir spullen niet mooier kan maken dan ze zijn. Daarom wat voorwaarden om een en ander vooraf helder te hebben. Maak je liever andere afspraken? Laat het weten. Heel aardige mensen krijgen soms gewoon wél garantie en als het echt moet wil ik ook heus wel eens wat voor je in de ultrasoonreiniger gooien, maar spreken we niks af, weet dan dat:

  • er in principe geen garantie op de verkoopwaar van Het Rijwielabattoir zit. Ik kan geen verantwoordelijkheid nemen voor decennia aan onbekende eigenaren. Je accepteert de spullen zoals ze zijn, of wacht tot er iets op je pad komt dat beter aansluit bij je wensen;
  • onderdelen in principe worden verkocht zoals ze van de fiets kwamen: “Dans son jus”. Omdat het Frans is, klinkt dat elegant, maar het betekent simpelweg dat vuil en vliegroest een uitdaging voor de koper zijn. Ik haal er een doekje over om eventuele beschadigingen zichtbaar te maken, het betere poetswerk is aan jou.
  • we over ruilen niet te moeilijk doen. Voor je de deur uit gaat proberen we zo goed mogelijk vast te stellen of je met de juiste onderdelen vertrekt. Blijkt het dan toch niet te passen? Ruilen we het gewoon om.

Verzending

Verzending van onderdelen of frames is geen probleem, wanneer het je niet lukt om op vrijdag langs te komen in Deventer. Uiteraard zijn daaraan wel kosten en risico’s verzonden, ik heb nog nooit meegemaakt dat pakjes voorgoed zijn kwijtgeraakt of beschadigd, maar toch:

  • Kosten van de verzending zijn voor de koper;
  • De meeste klanten houden de kosten graag zo laag mogelijk, dus kiezen de goedkoopste optie. Daar ga ik standaard ook vanuit. Dat betekent dat het vaak wordt geleverd bij een afhaalpunt van, bijvoorbeeld, DPD en niet aan huis wordt bezorgd. Wil je je pakje toch thuisbezorgd hebben? Laat het even weten, dan regelen we dat.
  • Na verzending ontvang je de track&trace code. Bij postzegels krijg je die niet, dus bij brievenbuspost krijg je een foto van het gefrankeerde pakketje (dan weet je waar je naar uit moet kijken).
  • Het risico van verzending is voor de KOPER. Natuurlijk help ik zoeken als een pakketje zoekraakt, maar geef geen geld terug wanneer een pakje niet meer boven water komt. Ik kan er immers net zo weinig aan doen als jij.
  • UITZONDERING is beschadiging door falende verpakking. Dat is mijn stomme schuld en dat handelen we netjes af.
  • Bij verzending ga je akkoord met de toestand van de koopwaar. Ik stuur liever vooraf 20 extra foto’s, dan dat ik je moet troosten om een onverwachte kras. Zorg dat je dus zeker bent van je zaak, en weet wat je koopt.
  • Zit al het bovenstaande je toch niet lekker en wil je liever écht zeker van je zaak zijn? Kom je spullen dan gewoon halen, dan kun je nog een bak koffie krijgen ook.

 

Shipment and conditions

Note that my trade is to recover and sell vintage bikes and parts. That means: they’ve al had their adventures, which results in varying quality of the parts. Everyone has a different view of what’s ‘good enough’, so it’s up to you to decide whether something is trash or treasure. You and me can always agree on deal-specific agreements, but if we don’t, these are the rules:

  • there’s no warranty on the stuff I sell. Most of it has been used for decades by unknown strangers, so I won’t take responsibility for defects that I can’t see or feel.
  • parts are sold in the condition they came off the bike, unless stated differently. It’s not possible to clean everything thourougly when it comes in, so when it isn’t shiny, it isn’t shiny.
  • the parts you bought don’t fit? Come back and we’ll swap it.

Shipment

  • Shipment costs are not included in the price. The cheapest option known is default, which may include that you’ll have to pick it up from a parcelshop nearby. If you have different preferences: let me know.
  • After shipment, you will receive a track&trace code or, if track&trace isn’t available, a picture of the stamped package.
  • The BUYER bears the risks involved in shipment. I never lost a package in shipment, but it happens sometimes. I can’t help it, if you don’t trust the transport companies: pick it up yourself or get an extra insurance.
  • EXEPTION to the above are damages caused by poor packaging. That’s my fault, so I should deal with it.
  • Upon buying parts by parcel, you agree to the condition of the parts. So make sure you know what you’re buying. I’d rather send you 20 extra pictures than console you if that scratch was bigger than you hoped…
  • Not comfortable with all the potential trouble described above? No worries, come by on fridays and see what you’re buying with your very own eyes. You might even get a cup of coffee!